La Institució Alfons el Magnànim reedita l’obra més personal del catedràtic de Filosofia, que es presentarà el 28 de març a Castelló
CN | Aida | Font: Diari La Veu (diarilaveu.cat)
El filòsof i escriptor Tobies Grimaltos, una de les figures més destacades del pensament valencià, revisita els records de la seua infantesa a Castelló (la Ribera Alta) amb la reedició de El solatge del temps, un llibre que recull vivències, imatges i reminiscències d’una època que, com ell mateix assenyala, formen part de la seua identitat i de la memòria col·lectiva de Castelló.

La Institució Alfons el Magnànim ha apostat per aquesta reedició, reafirmant el valor d’una obra que va més enllà de l’experiència personal i que es converteix en un testimoni literari de la transformació d’un Castelló rural als anys 60. Grimaltos, que és catedràtic de Filosofia de la Universitat de València, sosté que “el temps ens determina i ens constitueix“, i a través d’aquesta mirada al passat, el llibre també esdevé una manera d’entendre el present.
Un llibre que retrata un Castelló en canvi constant
A El solatge del temps, l’autor narra escenes quotidianes del Castelló de la seua infantesa: des de les tasques agrícoles, quan la tracció animal encara tenia un paper fonamental, fins a les primeres incursions en la mecanització del camp. La història també recull anècdotes personals, com ara el robatori d’unes garrofes de l’hort familiar o la sorpresa en descobrir, el dia de la seua comunió, que el rellotge que duia havia perdut una de les busques.
Amb una quarantena de capítols, Grimaltos teixeix un relat on cada detall ressona en la memòria col·lectiva de moltes generacions. Més enllà de les seues experiències, el llibre és un retrat fidel d’una societat en ple procés de canvi, en què molts lectors reconeixeran la realitat dels seus pares i avis.
Presentació a Castelló el 28 de març
L’acte de presentació de la reedició tindrà lloc el pròxim 28 de març a les 19.30 h a la INMAVI – Magatzem de Gil, a Castelló (la Ribera Alta). Comptarà amb la presència del diputat de Cultura de la Diputació de València, Paco Teruel; el director de la Institució Alfons el Magnànim, Enric Estrela; el director de la col·lecció, Xavier Serra, i el mateix Tobies Grimaltos, que compartirà amb els assistents les claus d’aquesta obra tan especial.
🔹 Font: Diari La Veu (diarilaveu.cat)