L’entitat denuncia que prioritzar el castellà en la programació vulnera lleis i drets lingüístics, i alerta d’una estratègia per arraconar el valencià dels mitjans públics
CN | Maria
Plataforma per la Llengua ha alçat la veu contra les darreres decisions de la nova direcció d’À Punt, que aposta per una major presència del castellà a la graella. Segons l’entitat, aquesta mesura suposa un nou atac a la llengua pròpia del País Valencià i contravé tant l’Estatut d’Autonomia com la Llei d’ús i ensenyament del valencià i la legislació internacional.
L’ONG del valencià denuncia que la introducció del castellà com a opció principal en l’emissió dual de pel·lícules i sèries farà que el valencià quede relegat a una segona posició, la qual cosa, a banda de ser un menyspreu simbòlic, crearà una escletxa digital generacional. “Es dificultarà que una part de la ciutadania puga accedir als continguts en valencià, especialment les persones grans o aquelles amb menys habilitats tecnològiques”, expliquen des de l’organització.
Davant d’aquesta situació, Plataforma per la Llengua ha anunciat una campanya de sensibilització ciutadana per a explicar com configurar l’àudio en valencià a televisors i plataformes, i per promoure el consum de contingut en la llengua pròpia.
L’entitat també critica la justificació donada pel president del consell d’administració de la cadena, Vicente Ordaz, qui ha defensat la mesura com una estratègia per “millorar l’audiència”. Per a Plataforma per la Llengua, aquesta argumentació no s’aguanta: “À Punt perdrà el seu valor afegit si abandona el valencià, l’únic tret que la fa singular dins l’oferta televisiva”.
A més, l’entitat denuncia altres mesures que consideren ofensives per al valencià, com la incorporació de Donís Salvador —membre de Lo Rat Penat i partidari del secessionisme lingüístic— com a responsable del nou magazín Fora de cobertura, i la substitució de continguts propis per reposicions en castellà o espais reciclats de Telemadrid.
Per Plataforma per la Llengua, tot plegat forma part d’una estratègia més àmplia de minorització de la llengua en diversos àmbits, que inclou la nova llei audiovisual impulsada per PP i Vox i altres accions com la consulta sobre la llengua vehicular a les escoles.
“Una televisió pública no ha de competir per audiència a qualsevol preu, sinó garantir el servei públic i protegir la llengua pròpia. Substituir el valencià pel castellà és trair la raó de ser d’À Punt”, conclou l’entitat, que anima la ciutadania a implicar-se activament en la defensa d’un espai audiovisual valencià fort, digne i en valencià.